izrada sajta za biznis
IT tehnologije

10 ključnih koraka u izradi sajta za vaš biznis

Bilo da ste fotograf, ili da posedujete radnju za prodaju računarske opreme, ili imate neku drugu vrstu malog biznisa, odličan veb-sajt je od suštinske važnosti za uspeh vašeg preduzeća. Napravila sam više od 100 sajtova za različita preduzeća i radila sam marketing za njih, i znam šta je potrebno da bi se napravio odličan i uspešan sajt.

Ako želite da napravite sajt za novi start-ap ili da napravite vaš sadašnji sajt efikasnijim, evo 10 ključnih koraka kako biste pomogli vašem sajtu da se efikasno takmiči na online tržištu.

  1. Zakupite dobro ime domena

Ime vašeg domena, takođe poznato i kao adresa sajta, često je ulazna tačka vašeg sajta. Važno je da ostavi dobar utisak za svrhe korišćenja, kao i za optimizaciju za internet pretraživače (SEO).

Evo nekih saveta kako da dođete do optimalnog imena za domen:

Neka bude lako za spelovanje. Pokušajte da ne koristite sleng, izmišljene ili ekstremno ezoterične reči.

Neka bude što kraće moguće. Što je kraće, biće lakše da bude zapamćeno i pravilno ukucano.

Koristite odgovarajuću ekstenziju domena. Pokušajte da uvek koristite .com ime domena (umesto .net, .co, i tako dalje) osim ako nije prikladnije da se upotrebi neka druga ekstenzija kao što je .gov, .edu ili .org.

Izbegavajte brojeve i crtice. Oni su teški za pamćenje i manje elegantni i upečatljivi nego što je to slučaj sa domenima u kojem se nalaze samo reči, i mogu da budu pogrešno shvaćeni kada izgovarate ime domena.

Izaberite sveobuhvatnu adresu kako biste podstakli budući rast. Na primer, Amazon.com je šira veb adresa nego BooksOnline.com i omogućava Amazonu da prodaje skoro svaku vrstu potrošačke robe a ne samo knjige, što je bila njegova početna svrha.

Potrudite se da se lako pamti. Kad postoji toliko sajtova na internetu, važno je da ime vašeg sajta bude pamtljivo kako bi ljudi zapamtili kako da mu pristupe u budućnosti.

Istražite ime domena. Izguglajte kako biste videli da li već postoje slične veb adrese, i pretražite na USPTO.gov kako biste se uverili da ne sadrži neki od registrovanih brendova.

Proverite da li je cena odgovarajuća. Utvrdite da li možete da kupite vašu željenu veb adresu po razumnoj ceni s obzirom na to da je većina dobrih imena domena zauzeta i da njih morate kupiti od trenutnog vlasnika.

Izbegavajte besmislena imena. Izaberite ime koje sadrži značenje kako bi korisnik odmah znao u vezi sa čim je vaše poslovanje. Yahoo i Gugl su pamtljiva imena ali su bila veoma skupa za brendiranje a vaše malo poslovanje možda nema isti budžet.

Kreirajte URL koji je u skladu sa SEO. Kada je to moguće, pokušajte da smislite adresu sajta koja je pogodna za SEO i koja uključuje ključne reči i geo-lokaciju; na primer, ’’www.LasVegasElectrician.com’’.

  1. Kupite bezbedan vebsajt hosting koji se prilagođava posećenosti i koji ima dobru tehničku podršku

Vebsajt hosting je kompanija koja pruža tehnologiju i usluge koje su neophodne da sajt bude vidljiv na internetu. Vi povežete ime vašeg domena sa vašim hosting provajderom pa kada korisnici posete adresu vašeg sajta, njima se prikaže vaš sajt koji vi postavljate na vaš hosting nalog.

Cena hostinga zavisi od vrste tehnologije i podrške koju izaberete. Obično možete da dobijete popust ako kupite godišnji plan nasuprot mesečnom planu.

Evo nekih upustava za izbor dobrog hosting plana:

Iako možete da dobijete hosting plan na ‘’deljenom serveru’’ koji koristi veći broj klijenata za malu sumu novca, obično bih savetovao da ga ne uzimate. Deljeni hosting podrazumeva da delite server i njegove resurse sa drugim mušterijama, što može da oslabi performanse vašeg sajta. Takođe, ako je neki od drugih sajtova na vašem deljenom serveru hakovan, moguće je da će i vaš sajt da bude inficiran.

Hosting plan na ‘’posvećenom serveru’’ je najskuplja opcija – cena može da varira od 100 dolara do 2000 dolara mesečno – ali bi to učinilo performanse vašeg sajta optimalnim. Posedovanje plana na posvećenom serveru znači da je fizička server mašina u potpunosti posvećen vašem sajtu; stoga, svi resursi su vaše i bezbedniji su nego deljeni hosting plan, dok god je tehnologija optimalna. Ipak, mnogo su skuplji nego što je većina malih preduzeća spremna da plati. Kada budete imali sajt sa visokim performansama, ovo će vam možda biti potrebno ali je to veliki teret za većinu biznisa koji su u ranoj fazi razvoja ili na početku.

Kompromis koji obično preporučujem je hosting plan na ‘’virtualnom privatnom serveru (VPS)’’ koji pruža najbolje od oba sveta. Cena varira od 20 do 50 dolara mesečno, što je isplativo za hosting usluge koje ćete time dobiti. VPS je jedna mašina koja je podeljena tako da deluje kao veći broj mašina, što joj omogućava sličnu cenu kao i deljeni hosting, sa sličnom bezbednošću i potentcijalom performansi kao i hosting plan posvećenog servera.

Uverite se da vaša hosting kompanija ima telefonsku ili chat podršku kako bi mogli brzo da vam pomognu ako imate problem. I-mejl podrška često može da oduzme puno vremena i da bude frustrirajuća kada problem treba hitno da se reši. Telefonska podrška je najbolja ali chat pomaže takođe.

Potrebno je da postoji serverski interfejs lak za korišćenje kao što je cPanel da biste pristupili vašem serveru. Ne želite da koristite komande terminala da biste gledali sadržaj svog servera i uneli izmene, osim ako imate novca da angažujete profesionalnog server administratora da vam pokaže.

Proverite koja vrsta serverske bezbednosti postoji kod servera čiji zakup razmatrate. Želećete da možete da pristupite vašem serveru preko Secure File Transfer Protocola (SFTP). Trebalo bi da se pravi dnevni backup na vašem serveru. Takođe bi trebalo da postoji lak način za instaliranje Secure Sockets Layer (SSL) sertifikata. Uverite se da hosting kompanija sprovodi redovno održavanje bezbednosti. U idealnom slučaju vaša hosting kompanija je objavila bezbednosni protokol koji možete da pogledate kako biste znali kako obezbeđuju svoje servere.

  1. Istaknite jasan opis vašeg posla

Važno je da odmah ljudima date na znanje ko ste i šta radite kako se ne bi osećali zbunjenim kada posete vaš sajt. Pobrinite se da vaš glavni baner na početnoj stranici i svi naredni baneri budu vizuelne reprezentacije vaših usluga, i da takođe imate uvodni isečak teksta u blizini vrha stranice koji opisuje ko ste i šta radite.

Pored toga, pobrinite se da i glavni meni i meni u futeru vašeg sajta ima link ka stranici ‘’O nama’’ lako dostupan kako bi ljudi mogli da pročitaju detaljnije o vašem biznisu.

  1. Instalirajte najbolji Sistem za upravljanje sadržajem (CMS)

Sistem za upravljanje sadržajem (CMS) je softverski program ili aplikacija koja se koristi da se napravi i održava digitalni sadržaj. Dobar CMS će vam pomoći da uređujete vaš sajt, i neće vam biti potrebno mnogo tehničkog znanja da biste ga koristili. Trebalo bi da izaberete CMS koji odgovara vašim potrebama; različiti sistemi se koriste iz različitih razloga kao što su lakoća korišćenja, funkcionalnost i budžet.

  1. Izaberite dobru e-commerce platformu

Ako planirate da prodajete robu ili usluge preko vašeg sajta, biće vam potrebna odgovarajuća tehnologija da to uradite. Ako odlučite da omogućite klijentima da imaju finansijske transakcije sa vama online, biće potrebno da izaberete odgovarajuću platformu za vaš biznis model.

  1. Napravite interesantan, upečatljiv i atraktivan korisnički interfejs vašeg sajta

Pobrinite se da interfejs vašeg sajta ostavi pozitivan utisak koji će doneti rezultate. To možete da postignete implementiranjem sledećih sugestija:

Upotrebite prelepe grafike i font lak za čitanje.

Pobrinite se da su vaše grafike kompresovane i optimizovane za brzo učitavanje. Ako je vaš sajt spor, pretraživači kao što je Gugl će vas kazniti spuštanjem njegove pozicije.

Istražite konkurenciju kako biste videli kako su oni dizajnirali i optimizovali svoj veb-sajt; implementirajte slične komponente.

Istražite vašu ciljnu grupu kako biste videli šta oni žele od vašeg sajta i da biste im olakšali da to i dobiju.

Neka vaš brend ostane konzistentan na celom dizajnu vašeg sajta.

Dizajnirajte intuitivni navigacioni sistem koji omogućava vašim korisnicima da brzo dođu do stranica koje su im potrebne.

Objavite lako dostupne kontakt informacije.

Inkorporirajte očigledan poziv na akciju (posebno opciju ‘kupi odmah’).

  1. Optimizujte vaš sajt za internet pretraživače

SEO ili optimizacija sajta je skup praksi koje primenjujete na vaš sajt kako biste osigurali poziciju na internet pretraživačima, i pozicionirali svoj sajt da se prikazuje ljudima koji pretražuju. Kada vaš sajt očitaju internet pretraživači, onda se on takmiči sa sajtovima koji imaju sličan sadržaj. Što je bolji dizajn vašeg sajta i sadržaj, vaš sajt će se prikazivati na višoj poziciji u rezultatima internet pretrage.

SEO obično podrazumeva sledeće:

Istraživanje i implementaciju ključnih reči

Optimalni kod sajta

Veliku brzinu učitavanja sajta

Obezbeđenost sajta i posedovanje instaliranog SSL sertifikata; SSL je standardna bezbednosna tehnologija koja omogućava da razmena podataka između veb servera i pregledača ostane privatna.

Posedovanje sajta prilagođenog mobilnim telefonima

Postojanje visokokvalitetnih backlinkova (linkova na eksternim sajtovima koji imaju sadržaj sličan vašem) koji vode ka vašem sajtu.

Posedovanje puno pozitivnih recenzija na internetu (Gugl, Yelp, Facebook, i tako dalje).

Korišćenje internih linkova širom vašeg sajta kako bi ljudi nastavili da otvaraju nove stranice i čitaju.

Korišćenje društvenih mreža sa linkovima ka vašem sajtu (Linkedin, Twitter, Facebook, Pinterest, i tako dalje).

SEO je veoma važan dugotrajni proces koji može da vas postavi na prvu stranicu rezultata (što će dovesti do velike posećenosti sajta) umesto na 300 stranicu (što vam neće stvoriti nikakvu posećenost)

  1. Redovno kreirajte i objavljujte sadržaj

I količina sadržaja i njegova svežina su važni za internet pretraživače, pa je važno da napravite plan za objavljivanje kvalitetnih tekstova i objava na blogu ili na eksternim sajtovima koji sadrže linkove ka vašem sajtu. Ako želite da se visoko pozicionirate u rezultatima internet pretraživača i da ohrabrite ljude da se ponovo vrate na vaš sajt, biće potrebno da redovno ažurirate sadržaj vašeg sajta sa novim i relevantnim sadržajem što češće možete.

Pored statičnih stranica i tekstova, odlična forma sadržaja za objavljivanje na vašem sajtu su utisci klijenata. Traženje utisaka od klijenata i njihovo objavljivanje na vašem sajtu je odličan način da objavite svež, visokokvalitetan sadržaj na vašem sajtu, što će vaše poslovanje učiniti atraktivnijim.

Pobrinite se da vaš sadržaj koristi odgovarajući ton koji će ljudi voleti da čitaju.

  1. Instalirajte alate za analizu sajta

Iskoristite vitalne podatke da biste lakše analizirali saobraćaj i performanse sajta instaliranjem Gugl analitike i Google Search konzole i Bing alatku za vebmastere. Ovi alati se mogu koristiti za praćenje sledećih vrsta informacija:

Dnevni, nedeljni i mesečni posetioci vaše veb stranice

Broj pregleda na svakoj stranici vašeg sajta

„Stopa napuštanja početne stranice“ – procenat korisnika koji dođu na vašu veb lokaciju i napuste je nakon što su pregledali samo jednu stranicu (Gugl algoritmi daju veću ocenu sajtovima sa niskim stepenom napuštanja početne stranice, na osnovu teorije da posetioci provode više vremena na sajtu koji smatraju vrednim).

Prosečno vreme posetilaca na sajtu

Greške pretraživanja na vašem sajtu (greške koje pretraživači pronalaze na vašem sajtu prilikom pretraživanja i pretraživanja njegovog sadržaja)

Prekinuti linkovi na sajtu

Кljučne reči koje korisnike vode na vaš sajt

Povratne veze do vašeg sajta

Vreme učitavanja sajta

Ostale informacije koje vam mogu pomoći da poboljšate svoj SEO

  1. Sprovedite plan održavanja veb sajta

A website shouldn’t be created and then allowed to grow stale. In order to have a successful website that ranks well in search engines and doesn’t get hacked, you need to make sure it is properly maintained.

Sajt ne bi trebalo da se napravi a zatim ostavi da stoji. Da biste imali uspešan sajt koji se dobro rangira u pretraživačima i ne hakuje, morate da se uverite da je pravilno održavan.

Evo nekoliko saveta za kreiranje plana održavanja sajta:

Najmanje jednom mesečno proveravajte podatke koje daju alatke vebmastera  i da li u njima ima bilo kakvih vitalnih grešaka koje vam se šalju u stvarnom vremenu.

Кoristite podatke o saobraćaju da biste saznali više o svojoj publici i kako biste mogli bolje da im se obratite.

Кoristite podatke o performansama za optimizaciju i popravljanje upozorenja i grešaka.

Pobrinite se da sav softver uvek bude ažuriran.

Pokrenite sigurnosne pretrage kako biste znali da je vaša veb lokacija očišćena od zlonamernog softvera i da nije hakovana.

Upotrebite „podeljeno testiranje“ da vidite da li određene varijacije vašeg sajta pomažu u uspešnosti; na primer, ako prodajete proizvod, možda imate dve verzije određene stranice sa različitim slikama i formulacijama – razdeljeno testiranje omogućava vam da vidite koja verzija ima veći stepen konverzije.

Sledite moje savete o SEO (vidi tačku br. 7) i neprestano objavljujte kvalitetan sadržaj (vidi tačku br. 8).

Nađite trendovske i efikasne načine za promociju vašeg poslovanja na internetu.

Dozvolite korisnicima sajta da vam daju povratne informacije o vašem sajtu.

Nastavite da povremeno proveravate svoju konkurenciju da biste videli šta rade sa njihovim internetskim prisustvom i vidite da li ono što su uradili može da bude korisno i za vas.

Proverite da se vaš sajt sigurnosno kopira na više načina barem jednom dnevno i najmanje 10 dana unatrag.

Zaključak

Кao što možete reći nakon što pročitate ovaj članak, izrada sajta za mala preduzeća nije tako jednostavna kao što ste prvo pomislili. Međutim, ako sledite korake iznete u ovom članku, vaše malo preduzeće imaće odlične šanse da uspe na internet tržištu.

Alison Boulus

Tekst je izvorno objavljen na AllBusiness.com